Udenlandske plakatkunstnere

Her er et udvalg af nogle af de udenlandske plakatkunstnere, som findes repræsenteret på Dansk Plakatmuseum i Den Gamle By.


Xavier Bermúdez
Født 1953.

Den mexicanske Xavier Bermúdez tog til Milano for at studerede grafisk design ved universitetet, foruden studier i silketrykteknikker og musik. Han blev efterfølgende i 1978 professor i grafisk design ved universitetet i Mexico City. I 1988 begyndte han organiseringen af the International Biennial of the Poster in Mexico, som blev grundlagt i 1990. Han har afholdt gæsteforelæsninger flere steder i udlandet og arbejder i dag som både designer og musiker sideløbende med arbejdet som administrerende direktør for the International Biennial of the Poster in Mexico.


Michel Bouvet
Født 1955.

Den franske designer og plakatkunstner Michel Bouvet studerede ved École Nationale Supérieure des Beaux-Arts de Paris, og bor og arbejder i dag i Paris. Hans atelier producerer grafisk design for primært offentlige institutioner som teatre, museer og festivaller, og for forlag i Frankrig såvel som i udlandet. Bouvet har deltaget både som plakatkunstner og som jurymedlem i talrige store internationale plakat-biennialer og har ligeledes modtaget mange priser for sit arbejde. Bouvet er i dag professor ved École Supérieure des Arts Graphiques i Paris. 


Cassandre
24.1.1901 – 17.6.1968

Adolphe Jean-Mari Mouron – født i Kharkov i Ukraine, som barn af franske forældre – er kendt og arbejdede under pseudonymet Cassandre. Som ganske ung flyttede Cassandre til Paris, hvor han bl.a. studerede på École des Beaux-Arts og på Académie Julian. Periodens populære kubistiske og surrealistiske stilarter var en stor inspirationskilde for Cassandre. Det samme gjorde sig gældende med Bauhausskolen. Han fik tidligt arbejde ved trykkeriet Hachard & Cie og blev optaget af plakatens udtryk og muligheder. Blandt hans mest kendte værker findes ”Dubonnet” plakaterne (1932) og ”Normandie” (1935). Det er karakteristisk for Cassandre, at han i sin plakatkunst samler hele plakatens styrke i én væsentlig pointe.


Jules Chéret
31.5.1836-23.9.1932

På det kunstneriske plan stod den moderne plakats vugge i Frankrig, hvor Jules Chéret fra 1866 trykte store farvestålende plakater med reklamer for en lang række forlystelser på sin egen litografiske farvepresse i Paris. Plakaterne var livlige, iøjnefaldende og farvestrålende og domineredes ofte af energisk dansende kvinder holdt i tidens typiske Art Nouveau-stil. Jules Chérets plakater blev en afgørende inspirationskilde for Toulouse-Lautrec.


Stasys Eidrigevičius
24.07.1949

Stasys Eidrigevičius er født i Litauen, hvor han uddannede sig til maler og grafisk designer på kunstakademiet i Vilnius. Som aktiv på flere kunstneriske områder har han produceret talrige oliemalerier, bogillustrationer og –omslag, og i 1984 kastede han sig over plakaten. Han flyttede i 1980 permanent til Polen, hvor interessen for hans grafiske arbejde var stigende. Han har siden afholdt adskillige udstillinger i Polen såvel som den øvrige verden, for hvilke han har modtaget mange priser og anerkendelser. Stasys plakatkunst er kendetegnet ved det store fokus på et enkelt objekt – ofte et ansigt, hvis gennemtrængende blik møder beskueren.  


Abram Games
29.7.1914 -27.8.1996

Fra midten af 1930´erne blev den britiske brugsgrafiker Abram Games en af Storbritanniens mest anerkendte designere. Under 2. Verdenskrig fik han stor betydning med sin udførelse af propagandaplakater for hæren. Games arbejdede med det forenklede udtryk og har udtalt, at processen med at smide væk og skære bort, så han kom helt ind til benet af sit budskab, var en væsentlig metode i hans arbejde. ”Maximum meaning, minimum means”, var hans slogan. Games designede ud fra den tanke, at plakaten ikke skulle sælge produkter, men formidle en idé. Således bevæger mange af hans motiver sig i en symbolsk retning.


John Heartfield
19.6.1891-26.4.1968

Den tyske fotomontagekunstner Helmut Herzfeld ændrede navn til det engelskklingende John Hartfield i 1916 i forbindelse med krigshandlingerne under 1. Verdenskrig. Han blev medlem af det kommunistiske parti i 1918 og kæmpede indædt mod nazismen med bl.a. mange slagkraftige og kritiske fotomontager rettet mod Hitler og det nazistiske styre. Han måtte flygte i 1933 og blev året efter frataget sit tyske statsborgerskab. Først i 1950 vendte han tilbage til Tyskland, hvor han bosatte sig i Berlin.


Jörg Immendorff
14.06.1945 – 28.05.2007

Jörg Immendorff var en tysk billedkunstner, der blev kendt som en af sin tids mest markante tyske malere. Han blev uddannet på kunstakademiet i Düsseldorf 1963-66 og markerede sig fra 1970’erne med en række markante værker. Heri genoptog han historiske motiver med figurative og ekspressive udtryk, der gjorde op med både abstrakt kunst og pop art. Med værkernes kritiske sociale og politiske budskaber stod de i kontrast til den gængse opfattelse af nyere tysk historie. Immendorffs værker blev udstillet mange steder, blandt andet flere gange i Danmark. I 2006 udstillede Dansk Plakatmuseum således et udvalg af hans plakater. Jörg Immendorff blev professor ved kunstakademiet i Düsseldorf i 1996.


Uwe Loesch
23.01.1943

Tyske Uwe Loesch studerede grafisk design på Peter-Behrens Akademiet i Düsseldorf 1964-1968 og grundlagde i 1968 sit eget atelier. Sideløbende med sit grafiske arbejde virkede Loeschs først som professor ved University of Applied Sciences i Düsseldorf, og fra 1990-2008 som professor ved universitetet i Wuppertal. Endvidere har han afholdt flere end 30 udstillinger i udlandet med sine karakteristiske, minimalistiske plakater. Loesch anses i dag for at være en af de førende internationale plakatkunstnere, hvis arbejde er repræsenteret i alle væsentlige museer og samlinger verden over, blandt andet på Museum of Modern Art i New York.


Pekka Loiri
30.03.1946

Den finske grafiker begyndte sin karriere som grafisk designer på et forlag og på reklamebureauer, og grundlagde i 1984 sit eget atelier. Sideløbende med sin grafiske produktion har Loiri gjort sig gældende med sit virke som rektor for den finske skole for reklamedesign og ved 20 års undervisning på Finlands University of Arts and Design. Han har ligeledes undervist som gæsteprofessor på kunstakademier verden rundt. Loiri har afholdt talrige udstillinger i hele verden, ligesom han som jurymedlem har medvirket i bedømmelsen af andre internationale udstillinger og konkurrencer. Loiri er blevet tildelt mange priser for sit design, blandt andet Årets Grafiske Designer i Finland, og betragtes i dag som en af pionererne inden for finsk plakatkunst.


Kari Piippo
10.12.1945

Den prisbelønnede finske grafiker specialiserede sig i illustrationer og plakatdesign fra de tidlige 1970’ere og grundlagde i 1987 sit eget atelier. Han har herefter i en lang periode undervist i grafisk design på the University of Art and Design i Helsinki, ligesom han har afholdt adskillige udstillinger og workshops både hjemme og i store dele af udlandet. Piippos plakatdesign kendetegnes ved de stærke farver og enkle grafiske motiver, der har bragt ham talrige nationale og internationale priser. Siden 2004 har Piippo virket som gæsteprofessor ved Tama Art University i Tokyo. 


Stefan Sagmeister
06.08.1962

Den østrigskfødte Stefan Sagmeister har studeret grafisk design ved University of Applied Arts i Wien og senere ved Pratt Institute i New York. I 1993 slog han sig ned i New York og grundlagde Sagmeister Inc. Virksomheden producerer grafisk design for klienter fra især musikindustrien, herunder the Rolling Stones. Sideløbende med det grafiske arbejde underviser Sagmeister på the School of Visual Arts i New York. Hans værker har været udstillet verden rundt, og han har modtaget flere designpriser for sit uortodokse og provokerende arbejde, blandt andet en Grammy i 2005.


U.G. Sato
Født 1935

Den japanske plakatkunster U.G. Sato afsluttede sin uddannelse fra Kuwasawa Design School i 1960 og grundlagde i 1975 Design Farm. Han har gennem årene været særdeles aktiv på mange områder og designet både plakater, børnebøger, kalendere og monumenter. Omdrejningspunkterne i designet er verdensfreden og miljøproblematikker, som han kaster lys over med humor, fantasi og satire. I 1995 organiserede han en anti-atomkraft plakatkampagne med fax i Paris og Tokyo i protest mod franske atomprøvesprængninger. Hans plakatdesign har gennem flere årtier resulteret i adskillige priser og udmærkelser.  


Klaus Staeck
28.2.1938

Den tyske jurist Klaus Staeck begyndte at fremstille kritiske politiske plakater omkring 1960. Han blev født i Østtyskland, men tog kraftigt afstand fra det kommunistiske styre og rejste i 1956 til Vesttyskland. Staeck står som en stærk fornyer af den politiske plakat i Tyskland. Og hans værker skaber voldsom røre og diskussion. Således har hans politiske modstandere gang på gang forsøgt at få hans plakater stoppet eller endda forbudt. I sine plakater forsvarer han især de fattige, miljøet og freden. Staeck arbejder ofte sammen med andre politiske kunstnere, heriblandt var den farverige happening og performancekunstneren Joseph Beuys (1921-1986), dramatikeren Günter Grass (1927-2015) og forfatteren Heinrich Böll (1917-1985). I 1970 modtog Staeck Zille prisen for politisk grafisk design og i 2007 blev han tildelt Grosses Bundesverdienstkreuz.


Waldemar Swierzy
1931-27.11.2013

Den polske kunstner Swierzy tog i 1952 afgangseksamen fra den grafiske linje på Cracow Academy of Fine Arts. Siden underviste han selv på bl.a. Warszawas Kunstakademi og var fra 1979 til 1997 præsident for den internationale plakatbiennale i Warszawa. Han har modtaget en lang række priser for sine plakater. Swierzys værker er oftest fabulerende og farvestrålende med en udtalt humoristisk tilgang til tilværelsen.den ulykke, han kom ud for som barn, hvor han brækkede begge ben. Brudene blev sat forkert sammen og benene holdt op med at vokse.


Henri de Toulouse-Lautrec
24.11.1864 – 9.9.1901

Det egentlige gennembrud for plakaten som kunstnerisk objekt kom først i 1890´erne, da kunstmaleren Henri de Toulouse-Lautrec, stærkt inspireret af Jules Chérets plakater, kastede sin kærlighed på plakaten som udtryksform. Skønt hans samlede produktion af litografiske plakater begrænser sig til 28, kom de i deres særegne dynamiske komposition med den udprægede Art Nouveau-stil til at danne skole i store dele af Europa.

Også den danske plakat kom til at ride på den bølge, der udgik fra Frankrig. Ved en udstilling på Det danske Kunstindustrimuseum i København i foråret 1896 vistes en udstilling af international plakatkunst, hvor blandt andre Toulouse-Lautrec figurerede. Udstillingen var med til at sætte fokus på den nyeste plakatstil.

Lautrec kom af en fornem fransk adelsfamilie. Men det, der især blev afgørende for hans tilværelse, var den ulykke, han kom ud for som barn, hvor han brækkede begge ben. Brudene blev sat forkert sammen og benene holdt op med at vokse.